islam is de best of life


Tuesday, April 2, 2013

Tarbiyyah membentuk seorang pejuang...

TARBIYYAH ISLAMIYYAH SUATU IDEOLOGI SALAH??

tazkiyyatul nafs
apakah itu...... ramai yang rasa tarbiyyah ni suatu yang berat lagi menyusahkan.. mengjenggelkan?? tapi, dari sudut lain.. aku nk berkongsi apa yang aku fikir dan rasai dengan kehidupan " bila diri kita dalam pentarbiyahan".. em... apa maksud tarbiyyah islamiyyah?? lets begin dengan perkataan simple2 je.. moga senang faham dan senang hadam untuk gambaran awal.

 ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah memperbaiki sesuatu, menjaga serta memeliharanya.. atau secara  ringkasnya, ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah proses penyiapan manusia yang soleh, yakni agar tercipta suatu keseimbangan dalam potensi, tujuan, ucapan dan tindakannya secara keseluruhan...

apa beza orang tarbiyyah dengan orang biasa.. nampak macam double standard je.. islam xsuke perpecahan.. Temanku...Hasil kajian terhadap sirah Rasulullah saw memberi kita kefahaman bahawa Rasulullah saw telah membimbing umat manusia untuk keluar dari kongkongan ciri-ciri berikut :
Kejahilan (Al Jahl).
Kehinaan (Dzillah).
Kemiskinan (Faqr).
Perpecahan (Tanafur).
Keadaan umat Islam sekarang tidak memahami Islam itu sendiri sehingga akhirnya terjebak dalam suasana jahiliyah moden dengan kesesatan yang lebih dahsyat dan nyata sebagaimana firman Allah swt :

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.” (QS Ali Imran : 164)

Kesan dari suasana tersebut, umat Islam sekarang berada pada tahap kritikal yang diakibatkan oleh :
Kecintaan pada dunia yang berlebihan dan takut mati.
Saling berpecah belah.
Mengkotak-katikkan ajaran Islam.
Penyimpangan ajaran Islam hasil pengaruh sekularisma, plularisma dan liberalisma.
Terbelenggu dengan ajaran yang berbau tahayul, bid’ah dan khurafat.
Meninggalkan jihad.

Ia adalah satu-satunya jalan keluar dari kesesatan melalui pembinaan yang di dalamnya terkandung :
‘Tilawah’ (Membaca & dibacakan).
‘Tazkiyah’ (Pembersihan diri).
‘Ta’limul kitab wal hikmah’ (Belajar Al-Qur’an dan hadits)
“(Nikmat berkiblatkan Kaabah yang Kami berikan kepada kamu itu), samalah seperti (nikmat) Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmah kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui.” (QS Al Baqarah : 151)

Usaha di atas dilaksanakan sehingga kita akan memperolehi nikmat yang akan menghantarkan kita kepada ‘Khairu Ummah.’

“Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia. Kamu menyuruh berbuat kebaikan, melarang berbuat kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.” (QS Ali ‘Imran : 110)
dengan ciri-ciri : Berpengetahuan, Terhormat ,Kekayaan ,Persaudaraan..

DARI ASPEK INDIVIDU

PERTAMA :

Hakikat jiwa yang memerlukan pembinaan sebagaimana firman Allah swt :

“Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” (QS Ash Syams : 8-10)

Hakikat jiwa tersebut menghadapi persoalan bahwa secara fitrahnya, pada diri kita terdapat kecenderungan kepada taqwa dan kecenderungan kepada dosa.

KEDUA :

Adanya musuh turun temurun yang tidak hanya membuat perancangan yang matang tapi juga merealisasikannya sebagai sebahagian dari langkah syaitan.

“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya).” (QS Al Baqarah : 168 - 169)

“Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (QS Al Maaidah : 82)

“Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.” (QS Faathir : 6)

Untuk menghalang serangan musuh diperlukan amal jama’ie di kalangan kaum muslimin dan ianya tidak akan berlaku kecuali dimulai dengan tarbiyah.

KENAPA TARBIYAH ISLAMIYAH ITU PENTING?

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi(beribadah) kepada-Ku”. (Qs Az Zaariyaat : 56)

Tarbiyah memiliki kepentingan yang tiada taranya, sejak amal Islami dibangunkan pada masa-masa awalnya, kita telah memahami bahwa langkah yang paling efektif untuk proses perbaikan adalah pembinaan peribadi sesuai dengan nilai-nilai Islam dan sistemnya untuk menghantarkannya kepada suatu tujuan, iaitu masyarakat muslim, lalu umat muslim, kemudian Negara Islam yang menegakkan syariat Allah swt.

Imam Hasan Al Banna bersama Ikhwanul Muslimin yang didirikannya pada tahun 1928 mencanangkan idealismayang sedemikian tinggi sehingga tertegaknya kembali kejayaan Islam. Tapi untuk menuju ke situ, kita perlu mempunyai satu modal, iaitu pemuda.

Maka tidak ada yang perlu dilakukan kecuali mentarbiyah mereka sehingga akhirnya tarbiyah menjadi semacam“trade mark” bagi Jamaah Ikhwanul Muslimin.

Tarbiyah Ikhwanul Muslimin lahir dari Kitabullah dan Sunnah RasulNya, menyusuri perjalanan sahabat dan tabi’in serta mengambil suri teladan dari manusia teladan yang ma’sum, Muhammad saw, para mujaddi yang soleh sertapara tokoh Islam sepanjang sejarah.

Imam Hasan Al Banna telah menggariskan bahwa tahapan aktiviti dalam Ikhwanul Muslimin ada tiga, iaitu :
a.‘Ta’rif’ (pengenalan).
b.‘Takwin’ (pembinaan).
c.‘Tanfizh’ (perlaksanaan).

Manakala setiap tahapan itu akan tegak hanya dengan tarbiyah. Oleh kerana itu, adalah penting untuk memberi perhatian yang khusus kepada tarbiyah dan menjadikannya sebagaikeutamaan di setiap kegiatannya, bahkan menjadikannya sebagai aktiviti yang berterusan dan tidak berhenti di tahapan manapun dari tahapan-tahapan sejarahnya.

Penekanan terhadap kepentingan tarbiyah ini kadangkala mengundang komentar dari orang luar bahwa : ‘Tarbiyah bukanlah segala-galanya dan dengan tarbiyah semata-mata, kita tidak akan mampu meraih kemenangan.’

Namun, ia kemudiannya dijawab oleh salah seorang tokoh Ikhwanul Muslimin, Syeikh Musthafa Masyhur bahwa :‘Tarbiyah memang bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya tidak akan mampu diraih kecuali melalui tarbiyah.’

Tarbiyah Islamiyah sebagaimana yang sudah disebutkan memberi erti proses mempersiapkan seseorang dengan persiapan yang menyentuh :
1.Seluruh aspek kehidupannya meliputi ruhani, jasmani dan akal fikiran.
2.Kehidupan duniawinya dengan segenap aspek hubungan dan kemaslahatan yang mengikatnya.
3.Kehidupan akhiratnya dengan segala amalan yang dilakukannya yang membuatkan samada Allah ridha atau murka.

Oleh karana itu, tarbiyah bersifat bersepadu dan komprehensif dan itulah yang membezakan antara sistem Islam dengan sistem atau peraturan manapun di mana sistem Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan itu dengan cakupan yang penuh terperinci.
PERANAN TARBIYAH DALAM KEHIDUPAN
Memahami gambaran yang jelas mengenai Islam yang sempurna dan benar.
Membentuk keperibadian muslim secara utuh.
Menumbuhkan harga diri dan peribadi yang tidak mudah dipecah belahkan
Keimanan  dan  ketaqwaan penduduk merupakan asas terwujudnya kemakmuran yang penuh berkah.
Mewujudkan ketenteraman dan kestabilan masyarakat.
TUJUAN TARBIYAH ISLAMIYAH

Tarbiyah Islamiyah mempunyai beberapa tujuan dan di antaranya adalah :
Membentuk manusia beraqidah (tarbiyah ‘aqidiyah)
Membentuk manusia berakhlak mulia (tarbiyah khuluqiyah)
Membentuk manusia berfikir (tarbiyah fikriyah)
Membentuk manusia yang sihat dan kuat (tarbiyah jismiyah)
Membentuk manusia yang kreatif, berinisiatif, antisipatif dan responsif (tarbiyah amaliyah)

Sangat penting juga untuk dijelaskan bahwa tidak tepat kefahaman bahwa ‘tarbiyah’ hanya terbatas pada orang baru dalam dakwah dan tidak lagi relevan bagi orang yang telah lama di jalan dakwah ini, akan tetapi, ‘tarbiyah’mestilah bersifat terus menerus dan untuk berbagai tingkatan serta berbagai tahap senioriti, kerana, tidak ada seorangpun kecuali memerlukan bekalan dan peringatan”.

Dalam kitab tersebut juga, Syekh Musthafa Masyhur menyebutkan berbagai bentuk penyimpangan, di antaranya adalah :
Sedikit ilmu.
Perhatian hanya kepada aspek penampilan yang melupakan mutiara isinya dan dominasi debat dan diskusi yang mengalahkan amal.
Asal kerja berjalan dan tidak ada perancangan.
Oleh yang demikian, untuk tetap bertahan pada jalan yang lurus iaitu jalan taqwa, manusia memerlukan pengawalan yang ketat secara terus-menerus dan perkara ini hanya boleh terlaksana dengan ‘Tarbiyah Islamiyah’ yang sentiasa memastikan setiap individu berjalan di atas jalan ketaqwaan.

Hakikatnya ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah wajib kerana ia merupakan wasilah terlaksananya kewajiban agama iaitu ibadah. Ta’lim adalah bahagian dari tarbiyah dan ibadah tidak sah tanpa mengetahui hukum dan syarat sahnya ibadah... 

Ya Allah, berilah kefahaman yang jelas kepada kami sehingga kami tetap berpegang dan meningkatkan komitmen kami terhadap Tarbiyah Islamiyah kerana ia adalah asas binaan yang kukuh ke arah pembentukan individu, masyarakat, negara dan dunia bagi tujuan menyebar luaskan dakwah ke seluruh pelusuk bumi bagi memenuhi matlamat membawa rahmat ke seluruh alam.

kita mulia kerana islam.. Allahuakbar.. aku impikan tertegaknya roh islam yang sebenar di Malaysia ini..

inni ahofullah~

No comments:

Post a Comment