apakah itu...... ramai yang rasa tarbiyyah ni suatu yang
berat lagi menyusahkan.. mengjenggelkan?? tapi, dari sudut lain.. aku nk
berkongsi apa yang aku fikir dan rasai dengan kehidupan " bila diri kita
dalam pentarbiyahan".. em... apa maksud tarbiyyah islamiyyah?? lets begin
dengan perkataan simple2 je.. moga senang faham dan senang hadam untuk gambaran
awal.
‘Tarbiyah Islamiyah’
adalah memperbaiki sesuatu, menjaga serta memeliharanya.. atau secara ringkasnya, ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah
proses penyiapan manusia yang soleh, yakni agar tercipta suatu keseimbangan
dalam potensi, tujuan, ucapan dan tindakannya secara keseluruhan...
apa beza orang tarbiyyah dengan orang biasa.. nampak macam
double standard je.. islam xsuke perpecahan.. Temanku...Hasil kajian terhadap
sirah Rasulullah saw memberi kita kefahaman bahawa Rasulullah saw telah
membimbing umat manusia untuk keluar dari kongkongan ciri-ciri berikut :
Kejahilan (Al Jahl).
Kehinaan (Dzillah).
Kemiskinan (Faqr).
Perpecahan (Tanafur).
Keadaan umat Islam sekarang tidak memahami Islam itu sendiri
sehingga akhirnya terjebak dalam suasana jahiliyah moden dengan kesesatan yang
lebih dahsyat dan nyata sebagaimana firman Allah swt :
Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada
orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang
Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah
(kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan
membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab
Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum
Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah
dalam kesesatan yang nyata.” (QS Ali Imran : 164)
Kesan dari suasana tersebut, umat Islam sekarang berada pada
tahap kritikal yang diakibatkan oleh :
Kecintaan pada dunia yang berlebihan dan takut mati.
Saling berpecah belah.
Mengkotak-katikkan ajaran Islam.
Penyimpangan ajaran Islam hasil pengaruh sekularisma,
plularisma dan liberalisma.
Terbelenggu dengan ajaran yang berbau tahayul, bid’ah dan
khurafat.
Meninggalkan jihad.
Ia adalah satu-satunya jalan keluar dari kesesatan melalui pembinaan yang di dalamnya terkandung :
‘Tilawah’ (Membaca & dibacakan).
‘Tazkiyah’ (Pembersihan diri).
‘Ta’limul kitab wal hikmah’ (Belajar Al-Qur’an dan hadits)
“(Nikmat berkiblatkan Kaabah yang Kami berikan kepada kamu
itu), samalah seperti (nikmat) Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari
kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan
membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu
kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmah kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa
yang belum kamu ketahui.” (QS Al Baqarah : 151)
Usaha di atas dilaksanakan sehingga kita akan memperolehi
nikmat yang akan menghantarkan kita kepada ‘Khairu Ummah.’
“Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk
manusia. Kamu menyuruh berbuat kebaikan, melarang berbuat kemungkaran dan kamu
beriman kepada Allah.” (QS Ali ‘Imran : 110)
dengan ciri-ciri : Berpengetahuan, Terhormat ,Kekayaan ,Persaudaraan..
DARI ASPEK INDIVIDU
PERTAMA :
Hakikat jiwa yang memerlukan pembinaan sebagaimana firman Allah swt :
“Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang
membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; Sesungguhnya
berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah
bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang
menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya
(dengan sebab kekotoran maksiat).” (QS Ash Syams : 8-10)
Hakikat jiwa tersebut menghadapi persoalan bahwa secara
fitrahnya, pada diri kita terdapat kecenderungan kepada taqwa dan kecenderungan
kepada dosa.
KEDUA :
Adanya musuh turun temurun yang tidak hanya membuat
perancangan yang matang tapi juga merealisasikannya sebagai sebahagian dari
langkah syaitan.
“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi
yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana
sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. Ia hanya
menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh)
supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah
benarnya).” (QS Al Baqarah : 168 - 169)
“Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati
manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah
orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (QS Al Maaidah : 82)
“Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah
dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak
golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.” (QS Faathir : 6)
Untuk menghalang serangan musuh diperlukan amal jama’ie di
kalangan kaum muslimin dan ianya tidak akan berlaku kecuali dimulai dengan
tarbiyah.
KENAPA TARBIYAH ISLAMIYAH ITU PENTING?
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya
mereka mengabdi(beribadah) kepada-Ku”. (Qs Az Zaariyaat : 56)
Tarbiyah memiliki kepentingan yang tiada taranya, sejak amal
Islami dibangunkan pada masa-masa awalnya, kita telah memahami bahwa langkah
yang paling efektif untuk proses perbaikan adalah pembinaan peribadi sesuai
dengan nilai-nilai Islam dan sistemnya untuk menghantarkannya kepada suatu
tujuan, iaitu masyarakat muslim, lalu umat muslim, kemudian Negara Islam yang
menegakkan syariat Allah swt.
Imam Hasan Al Banna bersama Ikhwanul Muslimin yang
didirikannya pada tahun 1928 mencanangkan idealismayang sedemikian tinggi
sehingga tertegaknya kembali kejayaan Islam. Tapi untuk menuju ke situ, kita
perlu mempunyai satu modal, iaitu pemuda.
Maka tidak ada yang perlu dilakukan kecuali mentarbiyah mereka sehingga akhirnya tarbiyah menjadi semacam“trade mark” bagi Jamaah Ikhwanul Muslimin.
Tarbiyah Ikhwanul Muslimin lahir dari Kitabullah dan Sunnah
RasulNya, menyusuri perjalanan sahabat dan tabi’in serta mengambil suri teladan
dari manusia teladan yang ma’sum, Muhammad saw, para mujaddi yang soleh
sertapara tokoh Islam sepanjang sejarah.
Imam Hasan Al Banna telah menggariskan bahwa tahapan
aktiviti dalam Ikhwanul Muslimin ada tiga, iaitu :
a.‘Ta’rif’ (pengenalan).
b.‘Takwin’ (pembinaan).
c.‘Tanfizh’ (perlaksanaan).
Manakala setiap tahapan itu akan tegak hanya dengan
tarbiyah. Oleh kerana itu, adalah penting untuk memberi perhatian yang khusus
kepada tarbiyah dan menjadikannya sebagaikeutamaan di setiap kegiatannya,
bahkan menjadikannya sebagai aktiviti yang berterusan dan tidak berhenti di
tahapan manapun dari tahapan-tahapan sejarahnya.
Penekanan terhadap kepentingan tarbiyah ini kadangkala
mengundang komentar dari orang luar bahwa : ‘Tarbiyah bukanlah segala-galanya
dan dengan tarbiyah semata-mata, kita tidak akan mampu meraih kemenangan.’
Namun, ia kemudiannya dijawab oleh salah seorang tokoh
Ikhwanul Muslimin, Syeikh Musthafa Masyhur bahwa :‘Tarbiyah memang bukan
segala-galanya, tetapi segala-galanya tidak akan mampu diraih kecuali melalui
tarbiyah.’
Tarbiyah Islamiyah sebagaimana yang sudah disebutkan memberi erti proses mempersiapkan seseorang dengan persiapan yang menyentuh :
1.Seluruh aspek kehidupannya meliputi ruhani, jasmani dan
akal fikiran.
2.Kehidupan duniawinya dengan segenap aspek hubungan dan
kemaslahatan yang mengikatnya.
3.Kehidupan akhiratnya dengan segala amalan yang
dilakukannya yang membuatkan samada Allah ridha atau murka.
Oleh karana itu, tarbiyah bersifat bersepadu dan
komprehensif dan itulah yang membezakan antara sistem Islam dengan sistem atau
peraturan manapun di mana sistem Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan itu
dengan cakupan yang penuh terperinci.
PERANAN TARBIYAH DALAM KEHIDUPAN
Memahami gambaran yang jelas mengenai Islam yang sempurna
dan benar.
Membentuk keperibadian muslim secara utuh.
Menumbuhkan harga diri dan peribadi yang tidak mudah dipecah
belahkan
Keimanan dan ketaqwaan penduduk merupakan asas terwujudnya
kemakmuran yang penuh berkah.
Mewujudkan ketenteraman dan kestabilan masyarakat.
TUJUAN TARBIYAH ISLAMIYAH
Tarbiyah Islamiyah mempunyai beberapa tujuan dan di
antaranya adalah :
Membentuk manusia beraqidah (tarbiyah ‘aqidiyah)
Membentuk manusia berakhlak mulia (tarbiyah khuluqiyah)
Membentuk manusia berfikir (tarbiyah fikriyah)
Membentuk manusia yang sihat dan kuat (tarbiyah jismiyah)
Membentuk manusia yang kreatif, berinisiatif, antisipatif
dan responsif (tarbiyah amaliyah)
Sangat penting juga untuk dijelaskan bahwa tidak tepat
kefahaman bahwa ‘tarbiyah’ hanya terbatas pada orang baru dalam dakwah dan
tidak lagi relevan bagi orang yang telah lama di jalan dakwah ini, akan tetapi,
‘tarbiyah’mestilah bersifat terus menerus dan untuk berbagai tingkatan serta
berbagai tahap senioriti, kerana, tidak ada seorangpun kecuali memerlukan
bekalan dan peringatan”.
Dalam kitab tersebut juga, Syekh Musthafa Masyhur
menyebutkan berbagai bentuk penyimpangan, di antaranya adalah :
Sedikit ilmu.
Perhatian hanya kepada aspek penampilan yang melupakan
mutiara isinya dan dominasi debat dan diskusi yang mengalahkan amal.
Asal kerja berjalan dan tidak ada perancangan.
Oleh yang demikian, untuk tetap bertahan pada jalan yang
lurus iaitu jalan taqwa, manusia memerlukan pengawalan yang ketat secara
terus-menerus dan perkara ini hanya boleh terlaksana dengan ‘Tarbiyah Islamiyah’
yang sentiasa memastikan setiap individu berjalan di atas jalan ketaqwaan.
Hakikatnya ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah wajib kerana ia
merupakan wasilah terlaksananya kewajiban agama iaitu ibadah. Ta’lim adalah
bahagian dari tarbiyah dan ibadah tidak sah tanpa mengetahui hukum dan syarat
sahnya ibadah...
Ya Allah, berilah kefahaman yang jelas kepada kami sehingga
kami tetap berpegang dan meningkatkan komitmen kami terhadap Tarbiyah Islamiyah
kerana ia adalah asas binaan yang kukuh ke arah pembentukan individu,
masyarakat, negara dan dunia bagi tujuan menyebar luaskan dakwah ke seluruh
pelusuk bumi bagi memenuhi matlamat membawa rahmat ke seluruh alam.
kita mulia kerana islam.. Allahuakbar.. aku impikan
tertegaknya roh islam yang sebenar di Malaysia ini..
inni ahofullah~
No comments:
Post a Comment